Notities met een knipoog. Dingetjes die me opvallen. Misschien omdat ik er niet tussenin zit. Geen lange artikelen, geen filosofische beschouwingen. Het nieuws uit de wereld met een tropische touch.

zaterdag 11 februari 2006

Allah is groot

”De daad van de coïtus en de lichaamsdelen die daarbij zijn betrokken, zijn dermate weerzinwekkend dat, ware het niet om de schoonheid van het gezicht, het menselijk ras al lang uitgestorven zou zijn.” Dit citaat van Leonardo Da Vinci kwam ik tegen toen ik op zoek was naar heel iets anders; nou ja, heel anders was het ook weer niet. De ‘hoerenloper’ in relatie met Christus was ik aan het zoeken, en dat is het aardige van het www-surfen; je gaat van toevalligheid naar toevalligheid. Google wilde daar wat aan doen, maar omdat ik toch bij de moderne filosofie terecht gekomen ben, terwijl ik op zoek was naar een godsdienstige hoerenloper, werkt het gelukkig nog niet helemaal tot in de perfectie. Gerard Schelvis vult een deel van z’n vrije tijd met het vertalen van de Storia della filosofia moderna van Luciano de Crescenzo en daar ben ik hem dankbaar voor. Vooral ook omdat de vertaling op Internet staat, wat het mij hier in het zuiden veel eenvoudiger maakt.
” In het oude Rome bestond de nul niet. Die werd pas uitgevonden in de achtste eeuw na Christus door een zekere Abu al Khawarizmi, een Arabier die in Bagdad woonde.” ( uit: Storia della filosofia moderna)
Heden ten dage hebben wij het veel over nietsnutten, u bent een nul, etc., wat tot in de late Middeleeuwen dus blijkbaar niet mogelijk was. Daarom was de brandstapel in die periode waarschijnlijk ook zo populair. Zelfs Calvijn schijnt een groot liefhebber te zijn geweest van het verbranden van paapse ketters, die het Calvinisme dus niet wilden omarmen. ”Voor Calvijn heeft God alles voorzien vanaf het begin, vanaf de tijd van Adam en Eva. De mens kan daarom absoluut niets doen om zijn eigen lot te veranderen. Vandaag de dag schijnt het onvoorstelbaar hoe het idee van de voorbeschikking zo’n aantrekkingskracht heeft kunnen uitoefenen op ontwikkelde volkeren als de Fransen, Zwitsers, Engelsen en Schotten.....”( uit: Storia della filosofia moderna) en dus op de Hollanders. “Allah is groot.” En wie zijn de boodschappers?

Geen opmerkingen: