Notities met een knipoog. Dingetjes die me opvallen. Misschien omdat ik er niet tussenin zit. Geen lange artikelen, geen filosofische beschouwingen. Het nieuws uit de wereld met een tropische touch.

zaterdag 4 februari 2006

Magnum miraculum est homo


“ Vanaf Socrates tot Louis van Gaal is er altijd wel iemand geweest die zijn eigen onwetendheid openlijk als een verdienste beschouwde.” Vaak vraag ik me af waarom ik blogjes schrijf als eigenlijk alles al gezegd is. In internet veritas est. Je hoeft alleen maar een beeetje te googlelen. En voor m’n literaire kwaliteit zal ik door de Redactie van het VK-blog toch niet aanbevolen worden.
Mijn dorpspastoor staat niet zo ver af van al die imams. Graag zou hij me, als in de goede oude tijd, “barrevoets en zonder pij, met kruisbeeld in de hand” naar de Plaza de España slepen om daar “ door een overenthousiaste menigte bedolven “ te worden “onder stenen, fluimen en uitwerpselen.”. M’n lichaam moet natuurlijk verbrand en m’n as in de oceaan geworpen, want dat is wel het ergste wat een christenziel overkomen kan. Dat krijg je ervan als je gedoopt bent en afvallig raakt. De ongelovige zieltjes hadden het tot voor kort stukken beter.
Dus ik begrijp die boze moormannen wel. Wij zien ze allemaal als terroristen en dat moet je toch genuanceerder zien, hoewel als er 72 maagden op je wachten is de verleiding wel erg groot. Magnum miraculum est homo. Ook de Arabische wereld werd ooit toegeven, en wel in de persoon van Abdalla Saraceno, dat “er op de aarde niets prachtigers bestaat dan de mens”.

Geen opmerkingen: