Notities met een knipoog. Dingetjes die me opvallen. Misschien omdat ik er niet tussenin zit. Geen lange artikelen, geen filosofische beschouwingen. Het nieuws uit de wereld met een tropische touch.

woensdag 28 mei 2008

Oefenen op illegalen = Standaardprocedure

Illegalen die in detentiecentra wachten op uitzetting uit Nederland, worden slecht behandeld, stelt het tv-programma Nova dinsdag. Bewakers zouden illegalen vernederen, onnodig in de isolatiecel zetten en buitensporig veel geweld tegen hen gebruiken. nu.nl



Met maar liefst twintig agenten uit de regio Zaanstreek-Waterland, vier agenten uit de regio Amsterdam, vijf speurhonden, een rubberboot, een speedboot en een helikopter werd de hele omgeving uitgekamd. Scheepswerven werden afgezocht, fabrieken binnengevallen, binnenvaartschepen geïnspecteerd, en vrachtwagens en personenauto's werden staande gehouden.
'Ik heb begrepen dat het allemaal wel meeviel,' zegt de Zaanse wethouder Harm Jan Egberts, medeverantwoordelijk voor de bajesboten, als hem een paar dagen later wordt gevraagd of het politieoptreden niet enigszins buiten proportie was. 'Ik las een krantenbericht waarin het woord "klopjacht" werd gebruikt. Voor mij is dit een standaardprocedure.' VN.nl



Staatssecretaris Nebahat Albayrak van Justitie heeft 140 illegale Chinezen laten opsluiten in vreemdelingenbewaring. nu.nl



Hier en daar wordt gefluisterd dat hier sprake is van een politieke uitruil: een ‘Amerikaanse' aanpak van ‘ongewenste vreemdelingen' in ruil voor het Generaal Pardon. In dat geval stel ik voor de verantwoordelijke politici voor de rechter te brengen. De tijd om inhumane maatregelen te tolereren is voorbij. Alib Bondon


Sluit de detentiecentra! Het lijken meer Guantanamo-bootjes. Isoleercellen, diciplinaire maatregelen, alles kan en mag blijkbaar.
Ik sluit me bij Alib aan. Sluiten die hap!

Powered by ScribeFire.

Technorati Tags: , , ,

Geen opmerkingen: